Summa sidvisningar

måndag 12 december 2011

En "vit" jul.....

Hos oss är det självklart....för mig är det självklart! Lite naiv som jag är har jag ¨gått runt och trott att det är det för de allra flesta....Nu är det inte så utan många många barn får uppleva allt annat än en "vit jul".
Att faktsikt föräldrar/släkt dricker på jul.....jag ogillar att man gör det ihop med sina barn vilken helg som helst men att så många barn ska behöva ens fundera på detta en sån här högtid gör mig uppriktigt arg! Att behöva sitta där i väntan på tomten och julmaten mättat alla munnar.....att sen sitta och fundera på om mamma eller pappa eller båda ska bli "fulla" och kaoset sen är i full gång.....
OM man nu mot förmodan har ett behov av alkhol finns det väl mååååånga andra helger på året att dricka.....jag förundras över hur mycket folk dricker annars oxå....lådvinet måste vara den största fällan som finns....i synnerhet för kvinnor.
Snackas väldigt lite om det......


Men snälla ...Låt våra Barn få uppleva den där julen med glädje,minne, lugn och mys....tror dessa barn skulle välja bort alla julklappar i världen för en jul med nyktra föräldrar!

Jag stödjer EN VIT JUL!

Det här är vit jul

Visste du att var tionde barn känner oro inför julen? Inte för att tomten ska ge fel julklappar, utan för att han vinglar så konstigt.
Alkoholkonsumtionen är i dag hög bland vuxna runt om i landet. Runt 385 000 barn växer upp i Sverige med föräldrar som har ett riskfyllt drickande. När mammas kramar plötsligt känns annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller när morfar luktar så konstigt, då står inte längre julen för en trygg gemenskap.
Vi vill göra skillnad – vill du?
Vi vill få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och genomför även en rad alkoholfria aktiviteter för barn och ungdomar runt om i landet.

1 kommentar:

  1. Håller helt å fullt med dig Sofia!! Hemma hos mig när jag var liten fanns det aldrig någon alkohol med i bilden å vill inte påstå att det är så nu heller... Vit jul åt alla barn :-)

    SvaraRadera