Summa sidvisningar

onsdag 10 december 2014

En fridfull jul!

Under alla år jag bloggat har jag tagit upp detta. Något jag först inte ens trodde var ett så stort problem...det var väl mest i vissa kretsar trodde jag. Sen upptäckte jag ganska snart att det inte var så utan att detta var ett ganska stort problem och jag fick ta del av historier från idag vuxna människor om hur julen upplevts.
Att skriva om sånt här är alltid laddad,för att många vaknar till....tar åt sig och då blir man provocerad till tusen!
Jag är inte präktig,redig eller på nåt vis klarat mig från från fel och brister Jag har varit fullast på krogen....tro det eller ej. Haha. Även om jag idag helt valt bort alkohol av olika anledningar. Inte så att jag ångrat det direkt. Kanske mer andra som upplever mig/oss som otroligt tråkiga. Vet inget jag fått försvara så mycket som detta. Det är helt okej att alltid ifrågasätta mig vad gäller detta och jag är van...men att ifrågasätta det motsatta kan vara förenat med livsfara!!!

Det det handlar om är VIT JUL!
Att dricka alkohol är mer accepterat än att äta en skiva lingongrova. På sociala medier visas vinglas tillsammans med risgrynsgröt och köttbullar med mos som om det vore det mest naturliga i världen....en tisdag!
Att leva hälsosamt och visa gröna drinkar och löparskor upplevs som hälsosamt...men sen räknas aldrig alkohol som "onyttigt".
För mig är det så onaturligt så jag inte ens vill försöka förstå varför....och är inte heller mitt problem.

MEN när det kommer till julen så tycker jag vi som vuxna har ett ansvar för barn...mina dina våra!
Julen är barnens högtid på många sätt. Det är så mycket förväntningar i luften hela december månad, det är så härligt att se tycker jag,även jag njuter av det!
Men att krossa barns drömmar kan vi göra snabbt....

Att dricka alkohol gör man precis så mycket man önskar men kanske man kan välja tillfällen då man inte har sina barn närvarande. Är det egentligen för mycket begärt??
Att se förändringen hos vuxna verkar vara det barn reagerar på mest...för glad,för hårda kramar och att man inte riktigt känner kontroll.....det kan jag förstå!

Varför behöver denna högtid vara förknippad med alkohol....det är ju varenda högtid ändå. Kan vi inte ge våra barn frizon under julen i alla fall.
Är  inte det varje barns rättighet egentligen!?

För mig är det självklart...för mig hör inte alkohol ihop med tindrande ögon,julklänning och julklappar. Att dricka en öl eller ett glas vin är ju så klart inte hela världen....det är INTE det jag menar.
Vi kan välja andra tillfällen till att festa loss!
Jag väljer åt mina barn här...det är mitt ansvar.

För oss blir det i alla fall julmust och glögg från ICA.
Det borde vara så¨självklart.....












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar