Summa sidvisningar

torsdag 7 juni 2012

Hemma-lyx-livet

Snälla mamma kom och hämtade Isolde och körde henne till dagis. Betyder att jag kan gå i min "Teletubbies" dräkt en stund till. Äter frukost i lugn och ro och tittar på Nyhetsmorgon. medans Isidor sover. Helt okej morgon!!!!
Låter som livet som "hemmamamma" är lugnt och skönt. ALLA stunder är ju inte direkt såna.....väldigt få stunder i ärlighetens namn. Ändå så älskar jag detta livet. Men som jag skrivit förr så har den första tiden med Isidor varit taotal KAOS. Sååå sjuk och sen kolik är lite mer än vad man kan önska sig. Minns knappast inget av de månaderna...vet att jag grät och grät i kapp med denne lille.
Men sen vänder det och DÅ blir det så där riktigt mysigt.....han är vaken nattetid men helt plötsligt så tycker man inte det är så farligt mot att skrika 15 timmar per dygn och ca 6-7 timmar i sträck.  Konstigt det där!!!!

Igår satt jag och räkna på mina föräldradagar.....hade lätt som en plätt kunnat börja jobba direkt när det va som värst. Men nu helt plötsligt vill jag nog dra ut på dagarna så länge det finns en möjlighet. Så...jag kommer inte stressa tillbaka till mitt jobb (nu vet jag folk som blir glada som går på mitt vik:o))

Jag tycker det är en otrolig "lyx" att få ha sina barn på dagis (jag säger dagis än) 15 timmar/v. Detta har jag ju aldrig upplevt då killarna va små och man hade alla 3 hemma. Visst kan jag tycka att 8-11 inte är optimala tider för MIg...men det är ju heller inte för MIN skull hon är där. MEN jag tycker att det borde vara lika i hela vår kommun ...så är det inte. Vissa får ha 3 dagar i veckan 5 timmar. Vore så klart betydligt mycket bättre för både föräldrar och barn. Att ha en liten nyfödd hemma där det ska ammas och bytas och man själv ska va i ordning till att lämna på dagis för att sen hämta kan stressa livet ur vem som helst. Oavsett om det är 1 eler 5 e barnet.
Sen tycker jag dagis är "proffs" på detta med rutiner och mat-grejen. Att just få äta på dagis är fostrande på ett mycket bra sätt. Nåt som kanske är svårare att få till i hemmamiljön....jag kan räcka upp handen där.
Men här verkar det bestämt så...8-11 gäller!
Och vi får finna oss i det.

Idag ska Isidor och jag på babysång med Lisa....snälla storebror hämtar Isolde på dagis för det krockar lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar