Summa sidvisningar

måndag 26 augusti 2013

Vad hände med kostcirkeln??!

Jag har en liten "plugg" paus nu.
Kaffe va det dax  för.
Jag skriver och skriver.
Inte van vid detta riktigt än.
Jag la fram böckerna mailade lite och sen tog jag en löprunda innan jag satte fart!
I stället tar jag bara en snabblunch sen...då jag tänkte sprungit egentligen.

De flesta verkar igång med träning och "bra mat".
Vad nu det innebär?
Sverige har delats in i två läger...VI som äter Kolhydrater och DOM som avstår.
Alla har vi våra egna sätt att äta och man förutsätter att man mår bra i dom valen...annars ändrar man rimligtvis.
Jag bara undrar när KOSTCIRKELN som varit ett riktmärke under alla år blev "ute"??

Är inte det ett ypperligt sätt att äta om vi tänker till??
I alla fall väl beprövat!

Jag tro vi äter PÅ TOK för mycket skräp....
Jag tror vi äter FÖR mycket helt enkelt.
Kalorier plockar lätt och att inte räkna kvällmackan varje kväll kan vara lite lurigt!!!
Tillgängligheten är så mycket större...godispåsar som Ica kassar....stora bakverk..stort av allt. Svårt att stå imot...
Ofta...väldigt ofta räcker det med att dra ner där..FAKTISKT!
Ta bort fika,godis,småätande.

Ät 3 gånger och 2 mellanmål men vaka över kalorierna.
De flesta av oss gör det svårare än det behöver vara.
I bland undrar jag varför?
Att äta vitt bröd,pasta och allt det där är för vissa säkert en bov.
Effekten av att INTE äta det brukar vara glädjande.

Det jag spontant kan skrämmas lite av är hur våra barn som blivit uppväxta utan kollisar kommer reagera...ska dom inte äta skolmaten...?
Ska dom ifrågasätta redan i förskolan??
Eller kommer rösterna bli så högljudda att vi inte kommer servera det.



Det jag vill mina barn ska ha med sig är att "lagom är bäst" .
MEN att röra på sig är viktigt,kanske viktigare än något annat faktiskt!

Om jag går till mig själv så har jag väldigt svårt att ge mig själv "förbud" . Under många år av mitt liv har jag levt under det. Idag ger det mig nästan andnöd att tänka på.
Jag kan se vad jag inte behöver....jag kan se vad jag bör undvika.
Vi kommer ständigt matas av nya metoder....om NÅGON av dessa fungerar i det LÅNGA loppet är jag den första som ska erkänna att jag har fel det kan jag lova er alla!!!!!!
Eller om det kommer en "genväg"....fast det vet jag med säkerhet att det inte finns.

Jag tycker mitt liv är fantastiskt på alla sätt. Jag älskar att baka,fika och mysa...jag VILL inte ta bort sånt i mitt liv som förgyller.
Jag tycker vi har hittat en balans där.
Kanske det som är det viktiga....
Jag kommer varje dag i resten av mitt liv få jobba med min vikt. Jag vet det sen länge!
Accepterar det...
Därför får ni ständigt läsa om mitt tränande....min kamp och allt annat kul där i mellan!
Här är Isidor så lik mig som liten så jag blir full i skratt....

Grabb-bordet igår....

En av dom fantastiska fem!

2 av dom fantastiska fem!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar