Summa sidvisningar

lördag 14 december 2013

VIT JUL

Hur har ni det på julen?

Hur har era barn det på julen?

Jag har växt upp i ett hem där det funnits alkohol....kanske även vid julen. Jag vet inte faktiskt!
I alla fall är det inget jag tänkt på.
För mig och min storasyster har julen alltid varit så bra och så mysig som man önskar. När mina föräldrar separerade så ansåg jag att den enda fördelen med det va vid JULEN...dubbla julklappar och i mängder då min mamma och pappas samvete visade sig där...samma sak gjorde jag sen i vuxen ålder...

Jag har valt åt mina barn. Hos oss serveras ingen alkohol under julen ....aldrig något som ifrågasätts .
Jag väljer även umgänge...åt mina barn och för mina barn!!!
Hos oss kan man umgås utan alkohol hur provocerande det än nu må vara...och hur mycket jag får förklara MITT val!!!

Under julen tycker jag alla barn har rätt till sina föräldrar som dom är...inte förändrade ,ingen som kramas så där hårt och konstigt ,ingen som blir konstigt arg, ingen som är konstigt glad, ingen som visar känslor på konstigt vis.
Att dricka ett glas vin under julen är väl inget att göra nån grej av. Även om del säkert väljer att misstolka detta...gör det om du vill...så klart! Är väl inget konstigt idag....
Men förändring verkar vara det som barn tycker är värst....inte ett glas vin! Men hur många håller sig sen till ett glas vin...det blir snart 2-3 när man har det trevligt  och ses!!!
Men att denna högtid ska bli till nån "fest" tycker jag är oerhört konstigt. Varför just välja julen!!!??
Lämna bort barnen....se till att få sovmorgon, drick dig "plakat"...gör allt du önskar...men låt barnen slippa detta.

Alkohol hör inte ihop med förväntansfulla barn i "julstassen", tomten och julklappsöppning!
Det finns andra tillfällen att välja....

Läst många historier om barns minnen av julen då jag engagerat mig i "Vit jul" 4 år i rad....jag har gråtit och svurit, undrat och funderat.....över vuxnas omdöme.
 Präktig??? Nä ,inte det minsta faktiskt.....
Jag har varit fullast på krogen...jag har gjort hur mycket dumt som helst...jag har dansat på borden...jag har festat som en galning i mitt liv.
Idag lever jag ett annat liv där sånt inte lockar mig alls...
Men att sitta "full" bland paketpappar ,knäck  och tomten...näää, det är inte min grej!!
Jag älskar att kunna vakna upp pigg och alert.....ha en dag full av möjligheter!
Det gillar jag!!!

Här kan ni läsa mer...VIT JUL







2 kommentarer:

  1. håller med dig helt och hållet. Hoppas ni får en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR <3 kram carina

    SvaraRadera