Summa sidvisningar

lördag 23 mars 2013

Morgonstund!

Godmorgon!
Starten för dagen gick här kl 05.45.
Riktigt tidigt om man tänker på att Isidor vaknade vid 21.00 igår efter att sovit 1,5 timma och somnade runt 23 igen.
Han är snorig men piggelin!!!
"Röjar Ralf" drar fram som en Ångvält här på morgonen!
Isolde och jag har Påskpysslat...målat ägg och målat ljus.
Själv glömmer jag både barn och kaffe när jag sätter mig med sånt.
Blir nästan lite irriterad när jag blir störd...:o)))

Nu ska jag ta mig ur morgonrocken tänkte jag.

Vi ska åka till Skövde med min mamma på förmiddagen.
En lagom utflykt en Lördag.

Jag får MÄÄÄÄÄÄNGDER av frågor om min TABATA träning. Jag laddar ner en App som heter Tabata timer. Min kan man ändra sina intervaller på. Jag brukar köra det "klassiska" 20/10. 20 sek kör man...ex på löpband eller styrkeövningar, sen vilar ma 10 sek. Kör jag på löpbandet hoppar jag av. Om man kör på löpbandet så bör man ju då "ösa" på lite. Springa snabbt!!!!! Man kör med appen 8 varv det blir ca 4 min...jag ställer om mina varv och kör flera!!!
Jag ställer oftast om till 1 min på löpbandet nu.....och vilar 15 sek....variation!

Kör jag hemmaträning så väljer jag 2-4 övningar och kör dom. Ex 20 sek armpress...10 sek vila...20 sek djupa knäböj.....20 sek armpress....och så kör man så....MED TEMPO!!!!! Sen man man variera i oändlighet!!!
Eller så kör man 1 övning alla 8 varv.....

Lite rörigt kanske!
Läsa mer om Tabata....här
Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter. Intevallerna kan användas på såväl renodlade konditionsövningar som t. ex. löpning, rodd och hopprep men också med stor framgång på styrkeövningar som t. ex. benböj, armhävningar och sit-ups.
Fördelaktigt är att välja aktiviteter som engagerar många och stora muskelgrupper samtidigt. För att hålla intensiteten så hög som möjligt poängsätts varje 20 sekundersintervall med t. ex. antal genomförda repetetitioner, antal rodda kalorier eller löpta meter.
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
Arbeta20 sekunder
Vila 10 sekunder
 Efter detta set som tar 4 minuter så ska man vila mellan 1-2 minuter och sen är det bara att börja om. De som inte är så vana med träning gör bäst i att börja lungt (kör bara ett eller två set men under setet så ska köra maximalt). Som alltid är det viktigt att tänka på tekniken även när man blir trött så man inte skadar sig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar