Summa sidvisningar

tisdag 27 maj 2014

Överdriva....

Förra inlägget skulle handla om annat...egentligen!
När vi var i Vimmerby skulle vi köpa lite Lördagsgodis. Jag blev så chockad att jag skrattade....Godispåsen Isolde skulle plocka i räckte ner till golvet när Isidor höll den. Så klart att hon tyckte hon fick lite godis när hon knappat hade syn ner till påsens botten. Själv hade jag säkert kunnat plocka den halvfull och sen inse att jag närmar mig 2 kg. Att vi har problem med överviktiga barn är inget nytt och att vi äter alldeles för mycket socker är heller inget nytt. OCH ingen verkar vilja hjälpa till i det....
Nu tror inte jag att Lördagsgodiset är boven...men onsdagsmyset ,fredagmyset och sköna söndag kan vara ett problem. Och all denna söt-dricka!
Det är inte barns frukostmacka eller pastan i skolan som är bekymmret...även om vi nu verkar skapa det till ett bekymmer.
Tror fixeringen leder till mer problem....
Våra barn behöver nog framförallt röra på sig mer...massor...massor. Mer idrottstimmar i skolan....ut i naturen och klättra med förskolebarnen, bygg hinderbana åt dom...idrottstävlingar där alla vinner....finns ju MASSOR att göra som är ROLIGT!!!!!! Och bort med godisautomater...även på Högskolan....haha!!!!! Nä,då...för all del vi kan behöva oss en socker skjuts vill jag lova.


Skulle aldrig i livet säga på ett barnkalas att min dotter inte FÅR äta godis utan vill hellre ha en fruktpåse...skulle aldrig i livet neka henne en glass en varm sommardag eller vårt mysiga fredagsfika. Men att överdriva dessa påsar till nån gigantiska ICA påse storlek är ju helt galet.
När jag va liten så va det små påsar med ringar på. Man stod i kiosken och sa -Ett A....Två C och två B + Två Hubbabubba och ett Dance!!! (Minns ni??????)

Vad hände med den påsen.....man kan i alla fall få välja stl på påse när man plockar!!!!
Den bruna påsen är också stor så det blir inte en rättvis bild!

Inget godis om Isidor får välja...men jordgubbar!!!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar